TWO-WAY MANOVA

Arif OZER Hacettepe Universitesi;PDR

 

Arif ÖZER

Hacettepe Üniversitesi

Bir Uygulama

 

İki yönlü manova analizi ile iki ya da daha fazla bağımsız değişkenin, birden fazla bağımlı değişken üzerindeki etkisi incelenmektedir. Bağımlı değişkenler sürekli verilerden oluşurken (test puanı gibi), bağımsız değişkenler lise ve cinsiyet gibi birden fazla düzeyden (level)  oluşmaktadır. İki ve daha fazla bağımlı değişkenin aynı anda analiz edilmesi experiment (µ) error'u önlemektir.

Örnek

Yaratıcı eğitim yöntemi uygulanan farklı cinsiyete sahip öğrencilerin okuma, yazma ve yaratıcılık düzeyleri, geleneksel yönteme dayalı eğitim gören öğrencilerden farklı mıdır?

MANOVA'nın normallik sayıltısı testi 

 

 

Kolmogorow-Smirnov

Shapiro-Wilk

Bağımlı Değişkenler

Cinsiyet

İstatistik

sd

P

İstatistik

sd

P

Yaratıcılık Puanı

Erkek

.112

21

.20

.969

21

.680

Kız

.140

17

.20

.956

17

.527

Okuma Puanı

Erkek

.206

21

.20

.910

21

.058

Kız

.155

17

.20

.965

17

.687

Yazma Puanı

Erkek

.126

21

.20

.939

21

.269

Kız

.151

17

.20

.964

17

.672

Anlama Puanı

Erkek

.268

21

.20

.794

21

.010*

Kız

.456

17

.20

.568

17

.010*

Varyans-kovaryans matrisinin eşitliği sayıltısının test edilmesi (Box'ın M testi)

Box'ın M

26.020

F

1.194

sd1

18

sd2

3039

P

.256

Varyansların Homojenliği Sayıltısının Alternatif Test Edilmesi (Levene Test)

Tesler 

F

sd1

sd2

P

Yaratıcılık

.598

3

34

.621

Okuma

1.272

3

34

.300

Yazma

.293

3

34

.830

Varyans analizi öncesi, verilerin varyans analizine uygunluğu bir dizi testle incelenmiştir. Her bir grup için bağımlı değişkenlerin dağılımı Shapiro-Wilk testiyle, bağımlı değişkenler arasındaki populasyon varyans ve kovaryansları Box M testi ve Levene test ile incelenmiştir. Analiz sonuçları .01 düzeyinde sadece anlama değişkeninin normalden saptığını ve bu sapmanın Platykurtosis’den kaynaklandığını göstermiştir. Uygulanan dönüşümler normalliği sağlayamadığından anlama değişkeni analiz dışında tutulmuştur. Populasyon varyansları homojen bulunurken, (yaratıcılık için F= .60, P=.62 , okuma için F = .127, P = .30 ve yazma için F=.29 P=.83), bağımlı değişkenler arasındaki varyans ve kovaryansların her iki faktörün (okul ve cinsiyet) her düzeyi için aynı olduğu gözlenmiştir. F(18,3039)=1.19, P=.26

Yaratıcı eğitim yönteminin farklı cinsiyete sahip öğrencilerin okuma, yazma ve yaratıcılık düzeyleri  üzerinde geleneksel yönteme oranla ne derece etkili olduğunu saptamak amacıyla, verilen eğitim sonunda öğrencilere okuma, yazma ve yaratıcılık testi uygulanmış, sonuçlar tablo I’de gösterilmiştir.

Tablo I

Yaratıcı ve Geleneksel Eğitim Alan Öğrencilerin Yaratıcılık, Okuma ve Yazma (son) Testleri n, ort ve ss Değerleri

Test Puanı

Ortalama

N

Ort

ss

Yaratıcı

 

Yaratıcı Yöntem

Erkek

8

32.88

8.59

Kız

8

42.88

8.68

Geleneksel Yöntem

Erkek

13

22.54

7.25

Kız

9

24.67

7.09

Toplam

Erkek

21

26.48

9.15

Kız

17

33.24

12.08

Okuma

Yaratıcı Yöntem

Erkek

8

71.75

3.62

Kız

8

77.50

6.12

Geleneksel Yöntem

Erkek

13

72.46

3.66

Kız

9

73.33

4.47

Toplam

Erkek

21

72.19

3.57

Kız

17

75.29

5.57

Yazma

Yaratıcı Yöntem

Erkek

8

70.63

6.30

Kız

8

70.38

6.00

Geleneksel Yöntem

Erkek

13

72.31

5.28

Kız

9

69.00

7.07

Toplam

Erkek

21

77.67

5.60

Kız

17

69.65

6.42

Tablo I’de de görülebileceği gibi, yaratıcı  eğitimin uygulandığı X İlköğretim Okulu birinci sınıfındaki öğrenciler, geleneksel yöntemin sürdürüldüğü Y İlköğretim okulundaki öğrencilere göre yaratıcılık (X1=37,88 ; X2=23,41) ve okuma testlerinde (X3= 74.63 ; X4= 72,82) daha yüksek puanlar almıştır. Yazma puanları bakımından iki grup arasında bir farklılık görülmezken, cinsiyetler açısından bakıldığında yaratıcılık (XE=26,48 ; XK= 33,24) ve okuma testlerinde (XE=72,19 ; XK= 75,29) kız öğrencilerin erkeklerden daha yüksek, yazma testinde ise daha düşük puanlar (XE=71,67 ; XK= 69,65) aldıkları saptanmıştır.

Puan ortalamaları arasında görülen bu farklılıkların istatistiksel açıdan anlamlı olup olmadığını belirlemek amacıyla verilere iki yönlü MANOVA uygulanmış, sonuçlar Tablo 2’de gösterilmiştir.

Tablo 2.

Eğitim Yönteminin Türü ve Cinsiyetlerine Göre Öğrencilerin Yaratıcılık, Okuma ve Yazma Test Puanlarının Çok Yönlü Varyans Analizi

Etki

l

F

Hipotez sd

Hata sd

P

h2

İntercept

.002

5297.53

3.00

32.00

.00

.998

Cinsiyet

.744

3.662

3.00

32.00

.02

.256

Yöntem

.410

15.363

3.00

32.00

.00**

.590

Yöntem*Cinsiyet

.916

.972

3.00

32.00

.42

.084

Bu bulgulara dayalı, Bonferonni Eşitsizliği Metodu kullanılarak yapılan MANOVA sonucunda, bağımlı değişkenlerdeki populasyon ortalamalarının yöntem (l= .41, F(3,32)=15.36, P<.001) değişkeninde anlamlı, cinsiyet (l= .741, F(3,32)=3.66, P=.022) ve yöntem*cinsiyet değişkenlerinde ise istatistiksel açıdan anlamsız olduğu saptanmıştır. Ayrıca eğitim yöntemi (tür) bağımlı değişkenlerin (multivariate) varyanslarının %59’unu (h2=.59) açıklamaktadır. Bu orta düzeyde bir etki büyüklüğünü ifade etmektedir. Manova sonucunda yöntem değişkeninin önemli bulunması nedeniyle izleme analizi (Multivariate Anova) yapılmış ve sonuçlar tablo 3’te gösterilmiştir.

Tablo 3.

Uygulanan Eğitim Yöntemi ve Cinsiyetlerine Göre Öğrencilerin Yaratıcılık, Okuma ve Yazma Test Puanlarının İzleme Analizi Sonuçları

Kaynak

Bağımlı Değişken

KT

sd

KO

F

P

h2

Düzeltilmiş Model 

Yaratıcılık

2362.52

3

787.506

12.904

.00

.53

Okuma

166.53

3

55.511

2.797

.055

.19

Yazma

60.35

3

20.116

.541

.658

.04

İntercept

Yaratıcılık

34.513.21

1

34.513.21

565.523

.000

.94

Okuma

198732.2

1

198732.2

10014.20

.000

.99

Yazma

181943.9

1

181943.9

4892.050

.000

.99

Cinsiyet

Yaratıcılık

335.803

1

335.803

5.502

.025

.13

Okuma

100.102

1

100.102

5.044

.031

.12

Yazma

28.895

1

28.895

.777

.384

.02

Yöntem

Yaratıcılık

1860.151

1

1860.151

30.480

.000

.47

Okuma

27.253

1

27.253

1.373

.249

.03

Yazma

.216

1

.216

.006

.940

.00

Yöntem*Cinsiyet

Yaratıcılık

141.462

1

141.462

2.318

.137

.06

Okuma

54.327

1

54.327

2.738

..107

.07

Yazma

21.344

1

21.344

.574

.454

.01

Hata

Yaratıcılık

2074.981

34

61.029

 

 

 

Okuma

674.731

34

19.845

 

 

 

Yazma

1264.519

34

37.192

 

 

 

Toplam

Yaratıcılık

37507.00

38

 

 

 

 

Okuma

206568.0

38

 

 

 

 

Yazma

191607.0

38

 

 

 

 

Düzeltilmiş Toplam 

Yaratıcılık

4437.50

37

 

 

 

 

Okuma

841.263

37

 

 

 

 

Yazma

1324.868

37

 

 

 

 

Tablo 3’te multiple anova’lar için I. tip  hatayı kontrol etmek amacıyla Bonferroni düzeltmesi kullanıldığından her bir ANOVA .017 önem düzeyinde test edilmiştir. Sonuçta univariate ANOVA’lar; yöntem değişkenine ilişkin yaratıcılık puanları arasındaki farkın önemli (F(1,34)=30.48 P<.001 ), diğer bağımlı değişkenlerde gözlenen farkların istatistiksel açıdan önemsiz olduğunu ortaya koymuştur. Bonferroni eşitsizliği kullanılarak yöntem değişkenine bağlı yaratıcılık, okuma ve yazma testlerindeki ikili grup karşılaştırmaları yapılmış sonuçlar,tablo 4’te verilmiştir. 

Tablo 4.

Uygulanan Eğitim Yöntemine Göre Yaratıcılık, Okuma ve Yazma Testlerinin Bonferroni Analizine Dayalı İkili Karşılaştırma Sonuçları

Bağımlı Değişken

Öğretme Grubu (i)

Öğretme Grubu (J)

Ortalama farkı (i-J)

SH

P

Yaratıcılık Puanı

Yaratıcı

Geleneksel

14.272*

2.585

.000

Geleneksel

Yaratıcı

-14.272*

2.585

.000

Okuma

Yaratıcı

Geleneksel

1.728

1.474

.249

Geleneksel

Yaratıcı

-1.728

1.474

.249

Yazma 

Yaratıcı

Geleneksel

-.154

2.018

.940

Geleneksel

Yaratıcı

.154

2.018

T

Tablo 4’te görüldüğü gibi yaratıcı eğitim programının öğrencilerin sadece yaratıcılık düzeyini geliştirdiği, okuma ve yazma becerileri açısından geleneksel eğitime göre daha etkili olmadığı ve bu etkinin cinsiyet değişkeninden bağımsız olduğu söylenebilir. Dolayısıyla denence 1 sadece yaratıcılık değişkeni için desteklenmiştir.

 

kaynakça

 Samuel B. Green&Neil J. Salkind& Theresa  M. Akey. Using SPSS for Windows 2nd Edit. New Jersey 2000.

Grimm, Laurence G. & Yarnold, P. (1995) Reading And Understanding Multivariate Statistics, American Psychological Association, Washington,

Stevens, J.  (1996) Applied Multivariate Statistics For The Sciences, III. edit. Lawrance Erlbaum Asc. New Jersey

Tabachnick, B. G. Fidell, L. S. (1996) Using Multivariate Statistics, III.edit. HarperCollins College Pub. New York